Bensinpriserna skenar och har nått den magiska gränsen 20 kronor litern. Politikerna säger att bensinen är billig i Sverige trots att många inte har råd att tanka bilen. Att det finns många som behöver bilen för att kunna ta sig till jobbet då det inte går några kommunala färdmedel i rätt tid spelar ingen roll.
Bensinpriserna
Hur ser egentligen utvecklingen ut när det gäller bensinpriserna i Sverige? Stämmer det att priserna är billiga trots den årliga skattehöjningen och skenande priser?
Prisutvecklingen är skrämmande. Tittar vi på priserna sedan 2003 så har diseln ökat med 77,4% fram till och med 2019. Bensinen har under samma tidsperiod ökat med 53,7%. I dessa priser har jag räknat priserna utifrån att man sett till inflationen på priserna. Där har vi räknat med vilket pris bränslet skulle ha 2003 med 2020 års penningvärde.
Bortser vi från inflationen så har priset på diseln fördubblats under denna period och bensinen har ökat med 66,7%.
Åren mellan 2003 och 2019 så ökade den skattefria ersättningen med endast 15%.
Gör vi samma beräkning som ovan men tittar på åren 1980-2019 så får vi helt annan utveckling. Då kan vi se följande:
Blyfri 95 (inflationsberäknad): ökat med ca 71,3% (9,92:-/liter till 16,99:-/liter)
Blyfri 95 (ej inflationsberäknad): ökat med ca 547,6% (2,88:-/Liter till 15,77:-/liter)
Disel (inflationsberäknad): ökat med ca 335,8% (4,94:-/liter till 16,59:-/liter)
Disel (ej inflationsberäknad): ökat med ca 1087,8% (1,48:-/liter till 16,10:-/liter)
Inflationsberäkningen är gjord utifrån värdet på kronan 2020.
Den skattefria ersättningen har jag inte hittat några uppgifter på från 1980 fram till 2002. Om du som läser detta har några uppgifter på detta får du gärna höra av dig. Jag lägger då in en beräkning på hur ökningen på denna del ser ut.
Under dessa år ökade lönerna i genomsnitt med ca 65,7% och konsumentprisindex (KPI) med ca 334,3%. Det skulle egentligen innebära att bränslepriserna ökar mer än vad lönerna ökar om man räknar procentuellt.
Kan dock inte garantera att alla priser är helt 100% korrekta då jag hittat lite olika uppgifter. Dock kan man se en ungefärlig utveckling av priserna under åren.
Skattefria ersättningen
Den skattefria ersättning som en anställd kan få för användande av egen bil i tjänsten är 18,50 kronor/mil och är sedan 2007 oförändrad. Bensinpriset samma år var i snitt 11:65 kr/liter. Det innebar att man fick 6:85 per liter som skulle gå till slitage och service för varje mil man körde om bilen drog i snitt 1 liter per mil. Priset för disel var ungefär det samma.
Genom tiderna har den skattefria ersättningen förändrats. 2003 var ersättningen på 16 kronor och 2004 höjdes den till 17 kronor. Redan året därpå höjde man igen till 18 kronor. Två år senare höjde man med 50 öre till 18,50 och sedan 2007 har den legat på samma trots att priserna har ökat.
Idag är bensinpriset uppe på 18,05 och dieselpriset har passerat 20 kronor och är uppe på 20,12 hos tanka. Tankar man bensin får man skattefritt 0,45 kronor milen och tankar man disel gör man en förlust på 1,62 per milen om bilen drar 1 liter milen.
Prisutveckling på bränsle
Nedan presenterar vi en grafisk bild på prisutvecklingen av olika bränslen mellan augusti 2017 fram till 1/1-2022. Uppgifter om priset på HVO100 börjar inte förrän februari 2021 då den kom till försäljning hos Tanka först då. Vi har även tagit med den skattefria ersättningen i diagrammet.
Till vänster ser vi 2022 och tillhöger ser vi 2017 (tyvärr är den omvänd mot hur man brukar visa ett diagram)
Vad behöver göras?
Redan så tidigt som till höstpropositionen föreslog SD att milersättningen skulle höjas med 4 kronor till 22,50 kronor milen. I höstas kom SD med ett förslag igen att ersättningen skulle höjas till 23,50 kronor milen. Har inte sett något som tyder på att ersättningen kommer att höjas.
Röster höjs nu från Svenska folket att ersättningen måste höjas. Det finns dem som har på förslag att ersättningen behöver en höjning från dagens 18,50 kronor milen till minst 25 kronor milen. Några som har uttalat detta förslag är Bensinupproret 2.0. Jag skulle nog säga att ersättningen behöver ytterligare lite högre ersättning.
Man bör även sänka skatten på drivmedel samt ta bort den generella höjningen per år som finns idag.
Politikernas lösning
Politikernas lösning för gemene man när det handlar om höga bränslepriser är att köpa en ny bil. Men ärligt, hur många har råd att köpa en ny bränslesnål bil eller en elbil?
Vem i hela världen vill köpa en elbil i dagens Sverige när även elpriserna skenar iväg på grund av politikernas handlande (kommer ett inlägg om detta också).
Konsekvenser av höga priser
När bränslepriserna är höga så får det många konsekvenser.
Den fösta uppenbara konsekvensen är att många inte har råd att ta bilen som behöver det. Invånare i glesbygden och andra ställen har inte alltid möjlighet att åka med kommunala färdmedel. Alternativet finns helt enkelt inte. En del platser i Sverige har inga sådana färdmedel eller också går de för sällan att man inte kan ta sig till eller från arbetet.
En annan konsekvens är att transportkostnader för varor och produkter ökar. Det medför i sin tur att priserna på varor och produkter på sikt kommer att öka. Då får det ytterligare en konsekvens, och det är att levnadsomkostnaderna ökar. Man får mindre kvar i plånboken och det drabbar alla, inte bara de som har bil.
Sedan finns det även en annan konsekvens. Kostnaden för att åka kommunala färdmedel kommer att öka på sikt. Kostnaden för staten kommer att öka genom att fler kommer att kunna göra avdrag för resor till och från arbetet. Ändras gränsen för detta avdrag kommer det att få konsekvenser med ökade levnadsomkostnader.
Ser man inte till konsekvensen av höga bränslekostnader behöver lönerna öka mer än normalt. Det kommer i sin tur påverka inflationen som ökar. Har vi riktigt otur kommer ekonomin i Sverige att skena iväg till oanande höjder. Då kan man börja fundera på vad som kan hända. Kan det vara så att bostadsbubblan spricker, börsen kraschar och vi får ett nytt 90-tal med höga räntor osv?
Allt detta bara för bränslekostnaderna skenar iväg för att man är så himla kåt på att dra in mycket pengar på bränsleskatter. Till er alla politiker, fundera på vilka konsekvenser ert handlande får för Sverige och dess invånare på sikt.